Thursday 10 May 2012

KitA TabiK kAT MAt SAjA..


Assalamualaikum w.b.t. hari nie aka masa terluang nak post something kat blog yang dah lama berhabuk nie. Haha..al-maklumlah sibuk sesaje..(“ bukan sibuk sgt pon, malas lebeh”)
tadi ak bru je habis serve makanan kat kawan2 di surau.dengar la sikit ape yang disampaikan oleh wakil timbalan mufti. Ada yang cakap, ceramah hari nie kurang skit. Tak kesah lah. Lain orang lain pikiran. Lupakan pekara nie.hahha

nie la ahli panel2 yang terlibat.....semua A+..
hari nie aku nak sembang skit tentang apa yang diperkatakan tentang pendukung perubahan pemikiran atau minda. Sebelum nie aku ade la tgok video debat antara tokoh2 pemimpin negara dalam wacana perdana. Semua mereka adalah insan2 yang berpendidikan tinggi, berkarisma, berpendirian dan yang lain2 pya A+ satatus la kat depa. Apa yang buat aku tertarik ialah berkenaan dengan segala hujah yang depa ulaskan. Depa semua cakap serupa air.smooth and steady. Tip top.
Tapi nie bukannya yang aku nak cakapkn. Yang ak nak bincangkan ialah bagaimana mereka ini membawa perubahan dalam minda masyarakat hari ini. Aku cukup kagum dengan Yb Dato’ saifuddin Abdullah yang merupakan ahli panel dalam debat 2. Kenal dak sapa saifudin Abdullah nie? Dia merupakan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi la nie. Pendirian dia nie kalau aku tengok tak serupa lalang. 2 yang ak tabik kat dia. Dia open minded.

anda yang rebah..kami dak lagi..
Pemimpin macam nie la yang kita nak. Walaupun kita berlainan ideology, tapi tak semestinya kita menutup pintu kebenaran. Perubahan minda nie yang patut ada kat kita terutama aku la..jangan terlalu kolot sangat sehingga kita tertinggal kat belakang. Bila kau tengok dia cakap dia bagi banyak peluang kat orang ramai nak argue dia. Bila orang dah argue, dia relax ja. Apa yang dia cakap berbeza dengan pendapat sesetengah bos2 dia. Nie yang ak respect. Sebab 2 dia nie agak kurang disukai oleh sesetengah dalam group dia. Apapun dia mendokong perubahan pemikiran baru. Cakap yang hak tentang demokrasi, human right, cleanliness dan macam2 lagi la. Akhir kata aku tabik kat dia walaupun kita lain “pangkah”.

......berubah sekarang, jangan tunggu esok........

No comments:

Post a Comment