Thursday 6 October 2011

JaNGan SaMPai JaTUh Tersungkur.....

da lama rasa x post.....heheh.....ok2...hari nie klas agak menarik sb byk input yang diterima terutamnya dr Ust Asad ngan En Ahmad.....bila dlm klas Ust As'ad td wujud perbincangan tentang hudud....tajuk menarik nie.pasai la nie isu nie la yang paling HOT!!....hahah...rasa mcm nak tulis sikit la pandangan tentang hudud nie.....kalu kita tengok makna hudud nie dalam bahasa bermaksud mencegah, atau menyekat di antara dua perkara atau ia juga membawa maksud halangan, dr kata jamak HAD...kalu kita p kepada istilah plak apa dia hudud nie??? hudud nie ialah suatu hukuman tertentu terhadap perbuatan jahat. yakni suatu bentuk hukuman keseksaan yang mana bentuk dan kadarnya telah ditentukan oleh Allah S.W.T dan syara, dan ia MESTILAH dilaksanakan untuk menjaga Hak ALLAH S.W.T  dan kepentingan masyarakat awam....baik, dekat sini kita dah paham yang hudud 2 MESTI dilaksanakan keatas negara yang mengakui negara Islam. sebelum 2 kita tengok dulu konsep hukum jenayah dalam Islam...apa yang Islam gariskan sebagai panduan dalam hukum jenayah nie???baik..sebahagian konsep jenayah dalam Islam meliputi aspek-aspek yang berikut:
1. menjaga nyawa dan keharmonian jiwa manusia.
2.menjaga kewarasan akal
3. menjaga agama
4.menjaga keturunan dan zuriat
5.menjaga harta benda.

lepas 2 kita tengok pulak tujuan hukum jenayah...ap objektif penetapan hukum jenayah nie..
1. hukuman jenayah yang ditetapkan dalam Islam bertujuan untuk membasmi dan mencegah kerosakan..baik pada diri, agama, bangsa, atau negara...
2. untuk membawa pengajaran yang setimpal dan tujuan kebaikan dan kemaslahatan.
3.Islam mensyariatkan hukuman jenayah yang bertujuan untuk mencegah, dan memberi pengajaran serta peringatan kepada penjenayah yang dikenakan hukuman supaya tidak mengulangi buat kali seterusnya.
4. hukuman jenayah yang ditetapkan juga adalah untuk menakutkan manusia supaya tidak melakukan kemusnahan dan penderhakaan kepada Allah.
5. untuk mengahpuskan dosa penjenayah dan melepaskan mereka daripada azab yang lebih pedih di akhirat nanti.

baik...makna kata disini Islam 2 da cukup lengkap sampai dekat kita baik dr muamalat, undang- undang dan lain2 lagi la....tp yang ak heran sangat...kenapa terdapat segelitir puak yang x maw hukum Islam nie...ya memang betul dalam perlembagaan kita ada percanggahan dalam soal nie....tp yang dibawa Isu nie oleh orang NON-MUSLIM....yang ada setengah puak melayu x maw terima pasai apa???? kalau ikut Sheikh Yusuf Qadharawi hukum hudud nie terletak pada perkara yang teratas setelah negara Islam 2 lengkap dr seluruh aspek baik dr akidah, ekonomi dan lain-lain...pendapat nie sama la dengan pendapat Ust As'ad ckp kat kelas...yang nak di perkatakan kat sini, dalam konteks negara kita nie....orang yang nak menjalankan hukuman 2 ada yang nak buat...tp ad yang menghalang..hampa rasa apa pendapat hampa....macam nie la ak bg contoh, kiat naik basikal...basikal 2 elok molek...nak p kelas nie....tgok luaran basikal 2 buleh kayuh laju..tp basikal 2 kena kunci dengan orang jahat....boleh paham x???hahha....itu ja la pandangan ak....next post pandangan tentang sekularisme plak....byk input yg En Ahmad bg td...

No comments:

Post a Comment